Kontrak Perkongsian

Kontrak Perkongsian
  Copy


More Options: Make a Folding Card




Storyboard Description

This storyboard does not have a description.

Storyboard Text

  • Assalamualaikum Ahmad... Lama tak jumpa kau
  • Aku dengar kau sambung degree kat UPSI... Kos ape kau ambil?
  • Wahhh dh graduate dh
  • Waalaikumusalam... Ehh Abu, ye arh last jumpa dulu time sekolah je
  • Haah aku baru lepas graduate aku ambil kos Ekonomi
  • Kontrak perkongsian tu apa eh?
  • Nak tanya sikit la bro?
  • Kontrak perkongsian adalah yang melibatkan unsur kerjasama antara pihak yang berkontrak.  Bentuk kerjasama boleh berlaku dalam melaksanakan sesuatu perniagaan dengan modal dan kerja
  • Tanya je la bro xde masalah
  • Kontrak perkongsian ni kan ada beberapa jenis kan? kalau macam Al Musyarakah tu apa maksud dia?
  • Kalau macam Al musyarakah tu ikatan kerjasama yang dilakukan oleh dua orang atau lebih dalam perniagaan yang berkongsi modal dan juga untung
  • Aah ade banyak jenis
  • Contohnya macam mane eh tu?
  • Ouhhh macamtu
  • Contohnya, Maya dengan Ina nak jalankan satu perniagaan. Jadi diorang sama2 keluarkan modal untuk mula perniagaan tersebut. Kemudian, bila dah dapat untung nanti diorang akan kongsi untung perniagaan tersebut mengikut perjanjian yang diorang persetujui
  • Okay next Al mudharabah plak?
  • Ulama fiqh mendefinisikan al-mudharabah sebagai pemilik modal menyerahkan modalnya kepada pekerja untuk diperniagakan sedangkan keuntungan niaga itu menjadi milik bersama
  • Al mudharabah ni salah satu bentuk kerjasama antara pemilik modal dengan seseorang yang pakar dalam perniagaan.
  • Hahahahah dia macam ni... Contoh, Ali nak buka sebuah kedai... Dia ada modal tapi dia tak pandai nak menguruskan perniagaan. Jadi dia cari seorang yang mahir dalam perniagaan dan dia sediakan modal untuk perniagaan tersebut.
  • Boleh terangkan sikit tak bro?
More Storyboards By 0scarr
Explore Our Articles and Examples

Business Resources

All Business ArticlesBusiness Templates

Film Resources

Film ResourcesVideo Marketing

Illustrated Guides

BusinessEducation
Try Our Other Websites!

Photos for Class   •   Quick Rubric   •   abcBABYart   •   Storyboard That's TpT Store