episod 2

episod 2
  Copy


More Options: Make a Folding Card




Storyboard Description

This storyboard does not have a description.

Storyboard Text

  • Hai adam, apa khabar awak hari ni. Jom, alang-alang saya takde buat apa hari cuti ni.
  • Hai munah, serba kuning hari ni ya. Jom kita jalan2 sambil menikmati pandangan bandar ni. Lama saya tak jalan-jalan dengan awak.
  • ouhh yaa, saya ada terbaca jugak kat internet tentang dasar fiskal. Tapi tak berapa nak faham sangat.
  • ehh kenapa boleh jadi macam tu, saya tak faham.
  • awak tahu Moody menilai kedudukan fiskal negara sebagai lemah berikutan beberapa perubahan yang berlaku dalam kerajaan
  • Saya nak cerita kat awak tentang isu lepas yang kita borak haritu. 
  • hahaha, takpe jom kita sambung jalan kat taman. saya akan terangkan lagi.
  • Menurut agensi penarafan antarabangsa itu, kerajaan baharu telah memberi isyarat peralihan penting dalam dasar-dasar utama yang lebih terarah menyokong pendapatan yang rendah dan meningkatkan ketelusan kewangan awam.
  • ouhhh, begitu rupanya.. kerajaan ada ke cara untuk membayar balik tunggakan GST ni?
  • Katanya, pilihan fiskal kerajaan terutama pemansuhan cukai barang dan perkhidmatan (GST) memberi impak negatif jangka panjang ke atas kutipan pendapatan negara
  • baiklah kalau begitu, hati-hati adam lintas jalan. 
  • ada je munah, Petronas akan membayar tambahan RM30 bilion dalam bentuk dividen khas di bawah Belanjawan 2019 menjadikan komitmen dividen keseluruhan syarikat minyak dan gas negara itu kepada RM54 bilion.
  • Pada Belanjawan 2019 juga, ia menyaksikan bahagian pendapatan berkaitan petroleum kepada pendapatan keseluruhan selepas ditolak dividen khas dianggarkan meningkat kepada 19.5 peratus tahun depan berbanding 21.7 peratus pada 2018.
  • Baiklah kalau begitu, terima kasih ya. marilah kita beransur pulang.
  • Ini bagi membantu kerajaan membayar tunggakan bayaran balik GST dan cukai pendapatan sebanyak RM37 bilion.
  • terima kasih adam.
  • Mari saya teman awak balik.
More Storyboards By 350218c3
Explore Our Articles and Examples

Try Our Other Websites!

Photos for Class   •   Quick Rubric   •   abcBABYart   •   Storyboard That's TpT Store