Episod 5 ( Cili Merah Ibu )

Episod 5 ( Cili Merah Ibu )
  Copy


More Options: Make a Folding Card




Storyboard Description

This storyboard does not have a description.

Storyboard Text

  • Ibu rasa mungkin keadaan ekonomi negara kita yang tidak stabil menyebabkan orang kita lebih memilih barang yang murah.
  • Kenapa ramai daripada kita pilih untuk mengimport sedangkan kita dah ada cili tempatan sendiri ?
  • Pada pendapat Man, mungkin sebab harga cili Malaysia lebih mahal daripada yang diimport.
  • Tambahan pula, Malaysia tidak mempunyai undang-undang yang ketat yang menyebabkan mudah untuk orang kita sesuka hati mengimport barangan luar.
  • Man rasa, apa yang kita boleh buat supaya perkara ini tak berlaku lagi?
  • Apa yang Man rasa, kita perlu mementingkan kualiti dalam memilih sesuatu barang, lagi-lagi barang yang kita makan. Sebab benda itulah yang akan jadi darah daging kita.
  • Kalau macam tu, apa yang kerajaan buat untuk atasi masalah ni ?
  • Man rasa kerajaan sepatutnya menguatkuasakan undang-undang eksport dan import yang ketat untuk mengawal keluar masuk barangan dari negara luar.
  • Ibu setuju dengan semua jawapan Aiman. So, kita rakyat Malaysia ni kena lah sokong dan beli produk tempatan sebab kualiti dan kebersihan lebih terjamin. Lagipun, kalau bukan kita sape lagi yang nak support local produk kan ?
  • Kita pun perlu memainkan peranan supaya benda ni tak jadi lagi.
  • Okay bu, Man gerak dulu lah ye. Bye, Assalamualikum bu. 
  • Kalau macam tu, beli je lah kat kedai Pak Abu sebab cili-cili yang diorang jual tu diorang tanam sendiri. 
  • Haa yelah.  Hati-hati. Waalaikumsalam. 
More Storyboards By nishahanina
Explore Our Articles and Examples

Try Our Other Websites!

Photos for Class   •   Quick Rubric   •   abcBABYart   •   Storyboard That's TpT Store