Bersih Budaya Kita

Bersih Budaya Kita

Storyboard Text

  • Eh Damia! Aku jalan-jalan ambik angin saja. Datang seorang ke?
  • Eh Aiman! Apa kau buat tadi?
  • Err, aku buang sampah kecik je. Hehe.
  • Aku datang seorang saja. Eh Aiman, tadi aku nampak kau buang sampah. Kenapa kau buang sampah tepi pantai?
  • Aiman membuang sampah di tepi pantai.
  • Aku buang sampah kecil je. Lagi pun sampah tu boleh jadi baja. 
  • Baja? Baja apa terhasil bila sampah masuk laut? Mencemarkan laut adalah!
  • Damia ternampak rakan sekolahnya Aiman yang membuang sampah, lalu dia menyapa Aiman dengan suara yang agak lantang. Aiman yang teruja melihat rakannya menyahut sapaan itu.
  • Aiman kebersihan itu kan tanggungjawab kita bersama. Pantai ini kan bukan tempat kita sahaja, terdapat juga hidupan laut lain. Tindakan kau ni menyebabkan pencemaran laut.
  • Okay, aku kutip sekarang.
  • Pencemaran juga boleh menyebabkan kepupusan haiwan di laut. Kan ada tong sampah disitu. Sekarang kau pergi kutip dan buang semula ke dalam tong sampah.
  • Damia menjawab soalan Aiman dan terus menegur perbuatan Aiman sebentar tadi. Aiman dengan terkejutnya menjawab soalan Damia.
  • Hehe, bailah Damia.
  • Haa, kan bagus macam tu. Ingat Aiman, kebersiihan itu amat penting tak kira dimana jua. Bersih kan budaya kita.
  • Aiman menjawab pertanyaan Damia sambil tersengih. Damia terus memarahi Aiman.
  • Damia terus menasihati Aiman tentang akibat perbuatannya itu. Aiman tersedar dan segera bertindak selepas dinasihati oleh Damia.
  • Damia sekali lagi mengingatkan Aiman untuk sentiasa menjaga kebersuhan.
Over 20 Million Storyboards Created
Storyboard That Family