Ma 11 lat. W wolnym czasie gra na komputerze. Lubi siatkówkę, uczy się gry na gitarze.
Ma 11 lat. Interesuje się zwierzętami. Lubi spacery ze swoim psem. W wolnym czasie maluje.
Filip
.
Na napisanie sprawdzianu macie 25 minut. Aleks ma 35.
Jak to?
.
Jak poszedł ci sprawdzian z polskiego?
Nie wiem. Ciężko powiedzieć.
A dlaczego miałaś więcej czasu na napisanie sprawdzianu?
Bo mam dysleksję.
Słyszałem kiedyś o tym, ale nigdy nie mieliśmy nikogo z dysleksją w klasie. Co to jest?
To znaczy, że mam trudności w nauce.
Czyli?
Wolniej czytam, często robię błędy w pisaniu i ich nie zauważam. Czasami wolniej pracuję, muszę się dłużej zastanowić.
Aha. Teraz rozumiem, dlaczego miałaś więcej czasu na napisanie sprawdzianu. W którą stronę idziesz?
W lewo, nie… w prawo? Chyba w prawo.
O, to tak jak ja.
Już myślałem, że nie przyjdziesz.
Spójrz na zegarek.
Długo czekasz?
Obok mojego domu jest boisko do siatkówki. Chcesz pójść zagrać?
Bo?
Nie, nie lubię siatkówki. W ogóle nie lubię sportu. Poza tym po szkole zawsze wychodzę z Bo na spacer.
A o której mieliśmy się spotkać?
O 15:00.
To mój pies. Chcesz go poznać? Możesz iść ze mną.
Ok. Muszę tylko zostawić plecak w domu. Spotkamy się w parku za pół godziny?
Bardzo fajny. Jak długo go masz?
Ups, przepraszam. Mam z tym czasem problem. Zobacz, to jest Bo, mój pies.
Dobrze. Do zobaczenia.
Do zobaczenia.
Od kiedy był malutki, a teraz ma już 2 lata. Bardzo lubię psy. W przyszłości chciałabym im pomagać, być wolontariuszką w schronisku.
Gdzie ta Aleks?
A chodzisz na jakieś zajęcia dodatkowe?
10 minut później
W sobotę chodzę na zajęcia plastyczne.
A co zwykle robisz po szkole? Wychodzisz tylko z Bo na spacery? Ja po szkole gram na kompie i uczę się gry na gitarze.
W tygodniu nie mam dodatkowych zajęć, bo dużo czasu zajmuje mi odrabianie pracy domowej, czytanie lektur i nauka.
Ja bardzo lubię czytać książki. Mogę ci czytać na głos, jeśli ci to pomoże.
Dobry pomysł.
20 minut później
Zobacz. Bo już chyba się zmęczył. Wracamy.
To pa. Do zobaczenia w szkole.
Do jutra!
Aleks ma zdiagnozowaną dysleksję. Ma trudności w czytaniu – czyta wolniej, dużo czasu zajmuje jej przeczytanie lektury. Nie zawsze rozumie, co czyta. Pomimo znajomości zasad pisowni, osoby z dysleksją często mają problemy z poprawnym zapisem wyrazów. Aleks mówi o tym, że popełnia błędy w pisaniu, których nie zauważa.Niektóre objawy nie muszą, ale mogą wystąpić u osoby z dysleksją. U Aleks można zauważyć trudności z organizacją i planowaniem czasu – spóźnia się na umówione spotkanie z Filipem. Aleks ma również trudności z odróżnianiem prawej i lewej strony. Kiedy Filip pyta, w którą stronę idzie, Aleks musi się dłużej zastanowić.Występowanie i nasilenie objawów może różnić się u innych osób z dysleksją. Do każdej osoby należy podejść indywidualnie. Postawienie diagnozy jest rolą specjalistów. Nie należy diagnozować się samemu.
Dysleksja rozwojowa to zaburzenie czytania i pisania, w którym można wyróżnić takie formy trudności jak:Dysleksja – specyficzne trudności w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu;Dysortografia – specyficzne trudności w komunikowaniu się za pomocą pisma, szczególnie z opanowaniem poprawnej pisowni;Dysgrafia – trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma.
Definicje
Jeśli zauważyli Państwo u swojego dziecka objawy dysleksji, można skonsultować je z pedagogiem szkolnym lub terapeutą pedagogicznym.Terapeuta pedagogiczny jest osobą, która może przeprowadzić wstępne rozpoznanie dysleksji.Gdzie można zgłosić się na diagnozę w kierunku dysleksji? Do publicznej lub prywatnej poradni psychologiczno-pedagogicznej.Diagnoza dysleksji nie jest etykietką. Dzięki niej osoba z dysleksją może otrzymać pomoc, dzięki której będzie jej łatwiej funkcjonować.
Badania nad zdolnościami osób z dysleksją wskazują, że dysleksja to nie tylko trudności, ale wyjątkowy sposób percepcji świata. Osoby z dysleksją częściej posiadają potencjał twórczy, a ich myślenie jest kreatywne i nieschematyczne.