Search

Untitled Storyboard

Copy this Storyboard
Untitled Storyboard
Storyboard That

Create your own Storyboard

Try it for Free!

Create your own Storyboard

Try it for Free!

Storyboard Text

  • Slide: 1
  • Hallo, ik ben Lizet. Ik ga vertellen en laten zien hoe ik geholpen ben in de VGZ.
  • Ik ben zelf licht verstandelijk beperkt. 18 jaar geleden heb ik een zoon, Rick, gekregen die ook lichtelijk verstandelijk beperkt is.
  • Ik ben Rick
  • Slide: 2
  • Dit is mijn woongroep met WLZ indicatie.
  • Hier word er een begeleider aan een persoon gekoppeld, bij wie de bewoners altijd terecht kan (ik heb nog geen vaste begeleider). Er is een programma die de bewoners kunnen volgen. Er is persoonlijke begeleiding, om de bewoners te ondersteunen en zelfstandigheid en zelfredzaamheid te vergroten, waardoor de kwaliteit van leven voor de bewoner verbeterd.
  • Slide: 3
  • Dit is de hal met alle kamers. Er wonen verschillende mensen hier met verschillende zorg problemen.
  • Zoals: verminderde zelfredzaamheid bij de adl, inadequate coping, risico op zelfbeschading
  • Slide: 4
  • Ik heb een eigen kamer en heb de mogelijkheid om gebruik te maken van de gemeenschappelijke ruimtes.
  • Het doel van begeleid wonen in een woongroep is door ondersteuning in een veilige gestructureerde omgeving meer zelfredzaamheid en zelfstandigheid te stimuleren. Het brengt structuur aan, en levert persoonsgerichte zorg.
  • Slide: 5
  • Ik heb een LVB en daardoor heb ik meer tijd en hulp nodig om dingen te begrijpen.
  • Mensen met een lvb kunnen moeite hebben met lezen en rekenen, maar ook dagelijkse taken kunnen lastig zijn. Ook weet ik bijvoorbeeld niet wat grens overschrijdend gedrag is. En kan ik lastig omgaan met hun emoties.
  • Slide: 6
  • Wie werken er in de VGZ?
  • AVG-arts
  • Gedragsdeskundige
  • Persoonlijk begeleider Woongroep
  • Zorgmanager
  • Ambulant begeleider
  • Slide: 7
  • Behandelplan Rick
  • Rick krijgt in de woongroep wekelijkse sessies met de gedragsdeskundige om beter te leren herkennen wanneer hij onrust of spanning voelt, en hoe hij alternatieve activiteiten kan kiezen (bijvoorbeeld muziek luisteren of een korte wandeling) in plaats van ongevraagd fysiek contact. Met eenvoudige pictogrammen en korte rollenspellen oefent hij wat “toestemming” betekent en welke grenzen hij niet mag overschrijden. Begeleiders ondersteunen dit dagelijks en evalueren samen met de gedragsdeskundige en de AVG-arts zijn voortgang, zodat Rick stap voor stap meer zelfvertrouwen en controle over zijn gedrag ontwikkelt.
  • Ik ben de gedragsdeskunige van Rick. Ik heb een behandelplan voor hem samengesteld waarin we samen gaan kijken hoe we met zijn gedrag om kunnen gaan
  • Waar ik me voor namelijk mee bezig houdt is: het gedrag van kinderen. Hier kijk ik naar met de ouders. Samen stellen we dan een behandelplan op zoals bij Rick. Als gedragsdeskundige moet je beschikken over: goede communicatieve vaardigheden, respectvolle benadering, stevige persoonlijkheid en het vermogen om op afstand te werken (contact met andere zorgverleners in de casus).
  • Slide: 8
  • Hallo Rick, ik ben vandaag je begeleidster. Het is mijn taak om je te helpen bij dingen waar je moeite mee hebt. Kan ik je ergens bij helpen?
  • Ja, het lukt me niet om mijn bed recht te krijgen.
  • Laten we samen even kijken.
  • Slide: 9
  • Rapportage Rick
  • Vandaag geholpen met het recht trekken van zijn bed. Verder geen bijzonderheden
  • Wat ik verder nog doe is: onderzoeken waar bewoners hulp bij nodig hebben, rapporteren, contact met de families onderhouden, uitjes organiseren en begeleiden, helpen met persoonlijke verzorging en overleg met de dokters en verpleegkundigen over medicatie.
  • Slide: 10
  • Vandaag gaat Rick vaccineren bij de AVG-arts
  • Goedemorgen Rick onderweg naar de AVG-arts?
  • Ja! Ik moet vaccineren. Ik weet alleen niet zo goed wat een AVG-arts is.
  • Dat snap ik. Als je het aan haar vraagt wil ze het vast uitleggen.
  • Slide: 11
  • Hallo Rick, ik ben de AVG-arts. Vandaag krijg je je corona vaccinatie.
  • Oke, ik heb nog wel een vraag: wat is eigenlijk precies jouw functie?
  • Goede vraag, dat wil ik wel uitleggen.
  • Slide: 12
  • Oke! dat is duidelijk
  • AVG staat voor: arts verstandelijke gehandicapten. Ik ben een medisch specialist en richt mij op de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Ik bied medische zorg, stel diagnoses op en stel behandelplannen samen. Ik speel ook een grote rol in het multidisciplinaire overleg en werk zo samen met andere zorg professionals.
  • Slide: 13
  • Begeleidster (tijdelijk)
  • Rick
  • AVG-arts
  • Ik ben de zorgmanager van Rick en ik ga dan vooral over zijn team. Eens in de zoveel tijd hebben we multi-disciplinair overleg. Zoals vandaag.
  • Gedragsdeskundige
  • AVG-arts
  • Wij als zorgbegeleiders van Rick kunnen dan zeggen wat we van de zorg vinden tegen de zorgmanager en die kan dan de zorg aanpassen of naar een hoger management gaan.
  • Verder zijn de belangrijkste taken van een zorgmanager: leiding geven aan zorgprofessionals, bewaken van zorgkwaliteit, financieel management. Beleid ontwikkelingen, samenwerken en netwerken met andere disciplines.
  • Slide: 14
  • Een jaar later
  • Ik heb nu een jaar gewoond op de woongroep. Ik ga vanaf morgen zelfstandig wonen waarbij ik hulp krijg van een ambulant begeleidster.
  • Ik ga nu naar haar toe om haar te ontmoeten
  • Slide: 15
  • Hallo rick. Ik ben jouw ambulant begeleider. Weet je wat dat inhoudt?
  • Hallo, nee eigenlijk niet.
  • Laten we naar binnen gaan dan leg ik het uit.
  • Slide: 16
  • Als jouw ambulant begeleider ga ik jou helpen met zelfstandig wonen, ondersteunen relaties met familie en vrienden en het begeleiden van een ontregelde leefomgeving. Ook kan ik je helpen met het aanbrengen van structuur, het verbeteren van sociale en emotionele vaardigheden, het omgaan met problemen in het dagelijks leven, het uitvoeren van huishoudelijke taken en nog meer dingen.
  • Oké duidelijk, ik denk dat je een fijne hulp gaat zijn!
  • Slide: 17
  • Ik ben jeugdverpleegkundige. Dit zijn een aantal mensen met wie ik samenwerk. Als ik op hun hoofd klik staat er hoe ik met hen samenwerk.
  • Er heeft laatst een incident met Rick plaatsgevonden. Hij is bij een vrouwelijke bewoonster in bed gaan liggen en heeft betast. Ik ga laten zien hoe we dan samenwerken
  • Slide: 18
  • Gedragsdeskundige
  • De gedragsdeskundige geeft advies over hoe het gedrag van Rick te begrijpen en aan te pakken. Samen met de jeugdverpleegkundige wordt besproken welke strategieën mogelijk werken. Na het incident kijkt de jeugdverpleegkundige of deze adviezen effectief zijn in de praktijk. Zo kunnen ze samen tijdig bijsturen.
  • Slide: 19
  • Persoonlijk begeleidster woongroep
  • De begeleider van de woongroep is dagelijks bij Rick en bespreekt opvallend gedrag met de jeugdverpleegkundige. Na het incident geeft de begeleider door wat er precies is gebeurd, zodat de verpleegkundige dit meeneemt in het zorgplan. Ze stemmen samen af hoe Rick het best begeleid kan worden.
  • Slide: 20
  • Zorg manager
  • De zorgmanager bewaakt de kwaliteit van zorg en is de schakel tussen het team en het hoger management. De jeugdverpleegkundige bespreekt signalen zoals het incident met Rick met de zorgmanager om te kijken of er aanpassingen nodig zijn in beleid of ondersteuning. Zo wordt structureel naar verbeteringen gezocht.
  • Slide: 21
  • AVG-arts
  • De jeugdverpleegkundige overlegt met de AVG-arts over medische en gedragsmatige zaken. Na het incident met Rick bespreekt ze of er mogelijk een medische oorzaak is voor zijn gedrag en of medicatie moet worden aangepast. Ze werken samen om tot een passende aanpak te komen.
  • Slide: 22
  • Verantwoordelijkheden die ik nog meer heb zijn: Het bieden van goede, veilige en persoonsgerichte zorg aan Rick door; Het signaleren van gedrag, en dit rapporteren. er is waargenomen dat Rick bezig is met zijn seksualiteit. Hier is echter geen plan gemaakt over hoe hier mee moet worden omgegaan.
  • Goede communicatie met de ouders en begeleiders. Professioneel handelen in een crisissituatie, toen Rick boos werd moet de verpleegkundige weten hoe ze moet handelen. Reflecteren met het maken van een MIC- melding, de verpleegkundige moet kritisch reflecteren op het handelen en onderzoeken of er een melding moet worden gemaakt van het incident.
  • Slide: 23
  • Mijn verantwoordelijkheden stoppen bij: de medische beoordeling van de vrijheidsbeperkende maatregel.De opvoeding en juridische vertegenwoordiging van Rick
  • Slide: 24
  • Dit was kort mijn verhaal en de zorggevers die ik daarin tegen ben gekomen.
Over 30 Million Storyboards Created
No Downloads, No Credit Card, and No Login Needed to Try!
Storyboard That Family